Danijel Žeželj (ur. 7 grudnia 1966 r.) to chorwacki rysownik komiksów, animator, malarz i ilustrator. Na Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu studiował malarstwo klasyczne, rzeźbę i druk. Jako twórca komiksów zadebiutował w 1993 r. we Włoszech albumem „Il Ritmo del Cuore”, do którego wstęp napisał Federico Fellini. Do 1999 r. napisał i narysował jeszcze dziewięć powieści graficznych na rynek włoski; wtedy też zadebiutował na rynku amerykańskim, w DC Vertigo, mini-serią „Congo Bill” do scenariusza Scotta Cunninghama.

W następnym roku miał już na koncie kolejne dwie produkcje dla Vertigo: „El Diablo” z Brianem Azzarello i „Sandman Presents: Corinthian: Death in Venice” z Darko Macanem. Wtedy też założył w Zagrzebiu własne wydawnictwo i biuro projektowe, Petikat, w którym publikuje większość swoich autorskich projektów na rynek chorwacki. W roku 2002 na chwilę zaprzyjaźnił się z wydawnictwem Marvel, rysując mini-serie „Captain America: Dead Men Running” i „The Call of Duty: The Wagon”. W międzyczasie podejmował się rysowania okładek do płyt, książek i plakatów oraz drobnych zleceń dla imprintów DC („Flinch”, „Superman: Metropolis”, „Loveless”, „Desolation Jones”, „DMZ”, „The Massive”, „Amerykański Wampir”, „Ludzie Północy”). Tworzył też ilustracje do artykułów dla „New York Times Book Review”, „The Stranger” czy „Harper’s Magazine”. W 2005 roku został pierwszym artystą komiksowym, który miał indywidualną wystawę w prestiżowym Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie.

W 2009 r. do scenariusza Kevina Bakera narysował powieść graficzną „Luna Park” (Vertigo), a rok później zaangażował się w prace nad animacjami dla studia Zagreb Film, z którym współpracuje do dziś. W 2016 r. z Brianem Azzarello stworzył dystopiczną maxi-serię „Starve” dla Image Comics, a w 2018 r,, wspólnie z Alesem Kotem, kolejną mroczną wizję niedalekiej przyszłości pt. „Czas nienawiści„. Pierwszy tom tej historii z Image Comics wydamy już we wrześniu 2019, a drugą, ostatnią, w 2020 r.

STRONA OFICJALNA | FACEBOOK