• NAJWAŻNIEJSZE CZASOPISMA KOMIKSOWE NA ŚWIECIE

Początki komiksu sięgają prasy drukowanej, która z biegiem lat coraz bardziej dostosowywała się do nowego medium i jego popularności, by z czasem całkiem się wyspecjalizować i ubranżowić. W ponad stuletniej historii opowieści obrazkowych pojawiło się mnóstwo czasopism, które miały ogromny wpływ na rozwój tej sztuki, przyczyniło się do jej spopularyzowania i osadzenia na stałe w popkulturowym krajobrazie. W Polsce były to Relax i Świat Komiksu, a jak wyglądało to na świecie?

Spirou (1938 – Francja/Belgia)

Spirou (wiewiórka) to obecnie najstarszy i najdłużej wydawany magazyn komiksowy na świecie. Ukazuje się nieprzerwanie od 21 kwietnia 1938 r. jako tygodnik. Założycielem był doświadczony belgijski wydawca Jean Dupuis, który rozochocony sukcesami magazynu Le journal de Mickey i Le Petit Vingtième – komiksowego dodatku do Le Vingtième Siècle – powierzył synom, Paulowi i Charlesowi, stworzenie czasopisma przeznaczonego dla dzieci w wieku 9-16 lat. Przez lata magazyn przechodził wiele ewolucji, zmieniał kilkakrotnie nazwę, objętość i tematykę. W latach 80. zmienił formułę na bardziej dojrzalszą, a ofertę skierował do dorosłych odbiorców. Na łamach Spirou debiutowały takie serie jak “Sprycjan i Fantazjusz”, “Smerfy”, “Kid Paddle”, “Lucky Luke”, “XIII”, “Lady S.”.

Tintin (1946-1993 – Francja/Belgia)

Tygodnik Tintin został założony przez Raymonda Leblanca, za zgodą i przy udziale Herge’a, autora “Przygód Tintina”, które ukazywały się w prasie od 1929 r. Jedna z najpopularniejszych serii we Francji zyskała nowy dom i stała się koniem pociągowym całego pisma, które szybko wyrosło na poważnego konkurenta dla Spirou. Zresztą właściciele obu magazynów zawarli dżentelmeńską umowę, na mocy której nie podbierali sobie artystów. Na łamach Tintina debiutowały takie serie jak: “Umpa-Pa”, “Thorgal”, “Corto Maltese”, “Rork”.

Pilote (1959-1989 – Francja/Belgia)

Pilote został założony przez Rene Gościnnego, Alberta Uderzo i Jean-Michela Charliera, ap ierwszy numer był reklamowany przez Radio Luxemburg, dzięki czemu jednego dnia dystrybucji sprzedało się 300 tys. egzemplarzy pierwszego numeru. W przeciwieństwie do Spirou i Tintina, pismo od początku było nastawione na nieco starszą młodzież, a w latach 70. całkiem przestawiło się na dorosłych odbiorców. Na jego łamach ukazywały się takie serie jak “Asterix”, “Blueberry” Moebiusa, “Valerian” Christina i Mezieresa, “Targi nieśmiertelnych” Bilala, “Lone Sloane” Druilleta.

Weekly Shonen Jump (1968 – Japonia)

Najstarszy i najpopularniejszy magazyn komiksowy w Japonii, publikowany nieprzerwanie co tydzień. Od połowy lat 80., do połowy lat 90. nakład pisma oscylował w granicy 6,5 mln sprzedanych egzemplarzy, a z raportu z połowy 2016 r. wynika, że jego cotygodniowa sprzedaż to ponad 2 mln egz. Magazyn przeznaczony jest dla starszych nastolatków i młodych mężczyzn, zawiera odcinki kilku różnych serii skoncentrowanych na akcji i humorze. Na jego łamach opublikowano takie serie jak: Dr. Slump, Dragon Ball, Captain Tsubasa, City Hunter, Ruroni Kenshin, One Piece, Naruto, Bleach, Death Note i setki innych. Pismo posiada kilka międzynarodowych odpowiedników, m.in. w USA, Szwecji, Niemczech i Chinach. Jest także fundatorem dwóch nagród, im. Osamu Tezuki i Fujio Akatsuki, których celem jest wynajdowanie nowych talentów.

Comics Buyer’s Guide (1971-2013 – USA)

CBG to najdłużej wydawane amerykańskie czasopismo poświęcone komiksom. Publikowane w formacie gazetowym zawierało przewodnik po cenach i wydawanych na bieżąco komiksach, a z czasem także felietony, recenzje, wywiady z twórcami, komiksowe paski oraz ilustracje i okładki m.in. takich artystów jak Jack Kirby czy Alex Toth.

Metal Hurlant (1974-1987 – Francja)

W 1974 r., szukając nowych ścieżek artystycznych, Moebius i Druillet opuścili pokład magazynu Pilote i wraz z dziennikarzem Jean-Pierrem Dionnetem i finansistą Bernardem Farkasem założyli Metal Hurlant, który skupiał się wyłącznie na science fiction, fantasy i horrorze. Najpierw jako kwartalnik, potem dwumiesięcznik i w końcu miesięcznik, magazyn przeszedł do historii jako przystań dla kreatywnych i eksperymentujących twórców, wyciskających z materii komiksu wszystko co się da.To tutaj skrzydła rozwijali Alejandro Jodorowsky, Richard Corben, Enki Bilal, Caza czy Paolo Eleuteri Serpieri. Na podstawie opowieści z pisma powstał brytyjsko-francuski serial “Metal Hurlant Chronicles”.

Heavy Metal (1977 – USA)

Heavy Metal to amerykańska inkarnacja Metal Hurlant, powstała z inicjatywy wydawcy Leonarda Mogela. Na początku przedrukowywał materiał z francuskiej wersji, by z czasem zacząć publikować oryginalne serie. Tu po raz pierwszy pojawił się “Ranx” Tamburiniego i Liberatore, to tutaj szerzej zaprezentowano prace H.R. Gigera, Luisa Royo czy Estebana Maroto. Pismo skupiało się na fantastyce i lekkiej erotyce, publikowało galerie artystów z całego świata, wywiady ze znanymi twórcami (m.in. Roger Corman, Federico Fellini), a swoje teksty publikowali tu m.in. William S. Burrougs czy Stephen King. W latach 1993-2014 wydawcą i naczelnym był Kevin Eastman (współtwórca Żółwi Ninja), a od roku 2016 naczelnym jest Grant Morrison, który kieruje pismo na zupełnie inne ścieżki. Na podstawie komiksów z Heavy Metal powstały dwa filmy animowane: “Heavy Metal” z 1981 r. i “Heavy Metal 2000” z 2000 r.

2000 AD (1977 – UK)

Tygodnik 2000AD powstał na fali popularności kina sci-fi, i taką też tematyką zajmuje się do dziś. Założycielami pisma byli Pat Mills i John Wagner wraz z wydawcą Kelvinem Gosnellem. Na jego łamach zadebiutowały takie postacie jak Sędzia Dredd, Slaine, Strontium Dog, a swoje pierwsze kroki w komiksowym świecie stawiali tu m.in. Alan Moore, Neil Gaiman, Grant Morrison, Brian Bolland, Garth Ennis, Mark Millar, Simon Bisley, Peter Milligan i wielu innych. Poniekąd to 2000AD stał za komiksową rewolucją na amerykańskim rynku na przełomie lat 80. i 90., gdyż to stąd  zwerbowano wszystkich twórców odpowiadających za powstanie odważniejszego spojrzenia na narrację obrazkową. Do tej pory wydano ponad 2 tys. numerów. W roku 1990 wystartował Judge Dredd Megazine, siostrzany tytuł tygodnika 2000AD, publikowany jako miesięcznik, zawierający oprócz serializowanych komiksów, również wywiady, obszerne artykuły i recenzje. Od 275 numeru dodawane są osobne wkładki z przedrukami archiwalnych opowieści z łam 2000AD.

Newtype (1985 – Japonia)

Czasopismo zajmujące się japońską popkulturą od mangi i anime, przez literaturę po film i gry komputerowe. Zawiera wkładki z komiksowymi seriami i powieściami dla młodzieży, przeglądy nowości, stałe kolumny pisane przez branżowych specjalistów, porady dla początkujących artystów, wywiady i program telewizyjny. Od 2011 roku przyznaje Newtype Anime Awards. Obecnie nakład pisma to średnio 50 tys. egz.

Wizard (1991-2011 – USA)

Wizarda założył Pat McCallum, który uczynił z niego jedno z najpopularniejszych czasopism o tematyce komiksowej. W najlepszym okresie sprzedawał się w nakładzie 100 tys. egzemplarzy. Na początku swego istnienia pismo mocno wspierało dwa nowopowstałe wydawnictwa: Image Comics i Valiant Comics. Wewnątrz każdego numeru znajdował się przewodnik po cenach, informacje o komiksowym rynku kolekcjonerskim, wywiady, recenzje, zapowiedzi nowych albumów, stałe kolumny, comiesięczne rankingi, zestawienia, artykuły oraz ekskluzywne materiały w postaci specjalnych komiksowych opowieści z popularnych serii. W latach 1993-2006 przyznawał własną nagrodę Wizard Fan Awards.